Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV

Základní umělecká škola Bedřicha Smetany Litomyšl se zapojila do realizace projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV.  Cílem projektu je prohloubení spolupráce a zapojení relevantních aktérů z území do procesu plánování a aktualizace místního akčního plánu rozvoje vzdělávání, zkvalitnění vzdělávání v mateřských a základních školách v daném území v reakci na problémy a potřeby tohoto území prostřednictvím a zhodnocení dopadu projektem realizovaných aktivit na všechny relevantní cílové skupiny projektu. 

Realizace projektu „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV“ byla zahájena od 1. 12. 2023 a potrvá do 31. 12. 2025. Mezi hlavní klíčové aktivity projektu patří Řízení projektu, Vnitřní hodnocení projektu, Rozvoj a aktualizace MAP a Implementace Akčních plánů.

V rámci aktivity Implementace zpracovaných Akčních plánů na roky 2024 a 2025 zajišťuje Základní umělecká škola Bedřicha Smetany Litomyšl tři aktivity spolupráce škol se Základní uměleckou školou:

    Dílnu dramatického ztvárnění

Ve sledovaném monitorovacím období byly realizovány dvě Dílny dramatického ztvárnění první dílna proběhla dne 23. ledna 2024, druhá dílna dramatického ztvárnění proběhla dne 13.2.2024.  

Dílny byly zaměřené na rozvíjení pohybové paměti dětí a na nonverbální komunikaci, vycházející z komplexního smyslového vnímání hudby – sluchu, zraku, hmatu, těla, pocitů. Do dílny byly implementovány prvky dramatické (přeměny v nejrůznější zvířecí pozice, hra na nevidomé a vnímání směru pohybu a orientace v prostoru podle sluchu), četba a znázornění básně o duze (Daniela Fischerová: Duhové pohádky). Děti spolupracovaly jak individuálně, tak ve dvojicích či ve skupině. Seznámily se se základními anatomickými výrazy, procvičily barvy, poznaly své tělo a nechávaly ho prostřednictvím hudby a citlivého pedagogického vedení komunikovat.

 Základem dílen byla cíleně vedená hra v kombinaci s improvizačními technikami. Přítomné paní učitelky zde našly inspiraci a návod, jak vést děti k vědomému uvědomování si vlastního těla a jeho možností, a také jak přimět děti ke vzájemnému respektu a k individuálním odlišnostem každého z nás.

  • Svět divadla

 Ve sledovaném monitorovacím období byly realizovány dvě dílny Svět divadla:

První dílna proběhla dne 4. dubna 2024, druhá dílna dramatického ztvárnění proběhla dne 18. dubna. Dílny byly zaměřeny na rozvíjení čtenářské gramotnosti dětí. Výchozí předlohou byla kniha Karla Čapka: Devatero pohádek. Paní lektorka vybrala k dramatizaci Velkou pohádku doktorskou čili O princezně solimánské, kterou děti znají i z filmové podoby pod názvem „Lotrando a Zubejda“. Dílny byly postavené na tvořivé hře, při níž děti rozvíjely své mluvení, pohybové, improvizační a výtvarné schopnosti, učily se týmové spolupráci, přijímaly nové zkušenosti a rady. Dozvěděly se zajímavé informace z oblasti divadla. Základem byla četba literární předlohy, která svojí popisností naváděla k regulované dramatizaci. Děti byly nuceny kreativně reagovat na podněty, smyslové vjemy, imitovaly zvuky, pohyby, samostatně tvořily dialogy a spolutvořily dramatický celek.

 Paní učitelky dostaly návod, jak lze pracovat s literární předlohou ve výuce čtení a naučily se nové techniky, kterak pracovat na výslovnosti a na celkovém verbálním i nonverbálním vyjadřování dětí.

 

  • Svět keramiky

Dílna Svět keramiky je vždy složena ze dvou setkání. Ve sledovaném monitorovacím období byly realizovány dvě dílny Svět keramiky:

První dílna svět keramiky proběhla ve dnech 1. a 8. března 2024. Druhá dílna svět keramiky proběhla dnech 26. dubna a 3. května 2024. Dílny byly zaměřeny na rozvíjení polytechnického vzdělávání dětí mladšího školního věku. Děti poznaly hodnotu tradičního řemesla a jeho možnosti. V první části dílny se naučily pracovat s keramickou hlínou, hnětly šoulánky, uválely plát hlíny, který dozdobily nejrůznějšími technikami do tvaru sluníčka. Procvičily si jemnou motoriku, představivost a vzájemně kooperovaly. V druhé části dílny děti opracovávaly již vytvořené a vypálené sluníčko. Nejprve tvar pečlivě ohladily brusným papírem. Poté nanesly podkladovou vrstvu vodovými barvami (každý dle své vlastní fantazie). Po zaschnutí barevné sluníčko potřely metalickým odstínem zlaté a dodaly výrobku potřebnou patinu. Závěrem provlékaly dvěma otvory lýko a vytvořily tak závěsné poutko.  V průběhu děti zvládly nové pracovní techniky, procvičily si jemnou motoriku, barevnou představivost a vzájemně kooperovaly. Zabalením vznikl krásný dárek v případě prvních dílen k MDŽ v případě druhých dílen ke Dni matek.

Přítomné paní učitelky si osvojili nové metody a techniky, které mohou zařadit do běžného programu třídy, tak aby docházelo ke zlepšování manuální zručnosti dětí a žáků.

Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV, reg. číslo CZ.02.02.XX/00/23_017/0008290 je realizovaný a financovaný s podporou ESF, Operačního programu Jan Amos Komenský, státního rozpočtu a rozpočtu města.